Eerste lesweek en Seminyak

26 februari 2018 - Gianyar, Indonesië

Heerlijk, onze eerste dagen voor de klas komen er aan.. Deze week mogen we eerst nog observeren bij een aantal groepen. Omdat er ongeveer 18 groepen met studenten zijn in verschillende niveaus is het niet te doen om gelijk aan de slag te gaan. Er zijn basic, intermediate en advance klassen. Binnen deze groepen zijn er weer onderverdelingen in niveau. Elk van de 18 groepen heeft zijn eigen bijnaam. In elke groep zit een captain die helpt met het openen en het sluiten van de klas. Om de klas te openen zeg je (fonetisch geschreven): Om Swastias Toe. Om de klas te sluiten zeg je: Om Santi Santi Santi Om.

Een dag is zo opgebouwd dat je een aantal keer 1.5 uur les geeft. Binnen die 1.5 uur geef je eerst een uur productief les. We moeten een bepaald curriculum volgen en hier binnen zijn we helemaal vrij voor de les invulling. Na het uur is het spelletjes tijd. Van verstoppertje tot UNO, alles wordt met de leerlingen gespeeld. Er zijn vier lokalen waarin we lesgeven. Mijn voorkeur gaat uit naar SLC 4 omdat daar stoelen staan. Ik kan mijn lichaam nog niet de goede houding geven om 1.5 uur krom te zitten op een houten bamboestok.

Deze woensdag begint zo als ik ze het liefste heb, uitslapen. We hoeven pas na de middag voor de klas te staan. Jim heeft wat last van zijn keel dus blijft nog wat langer liggen om er vanaf te komen. Om 11:00 vertrekken we naar Sukawati. Hier is een grote traditionele markt vol met sarongs, jurken, broekjes en udungs. Jim, Yente (Belgische vrijwilliger) en ik gaan voor een sarong en een udung. Deze hebben we namelijk nodig voor de bruiloft waar we morgen bij zijn uitgenodigd. Voor omgerekend 7 euro hebben we een sarong en een udung. Het afdingen gaat de dames beter af, misschien hebben zij meer charmes in de strijd te gooien. Nadat we goed gegeten hebben worden we weer terug naar het Slukat. Richard begint met een interessante middagklas over geld. Jim sluit de dag af met zijn Advanced klas waarbij hij ze liedjes aanleert met de ukelele.

Donderdag gaan we naar een bruiloft van de broer van een leraar op het Learning Center. Het spreekwoord in Bali luidt: Beter een goede broer van een onbekende die toevallig op de zelfde school werkt, dan een verre vriend. Om 11 uur vertrekken we met de scooters naar de bruiloft. Iedereen is volledig aangekleed en dat valt vies tegen met 32 graden. Nadat we gegeten hebben vertrekken we weer naar onze school. Hier geven we de middag lessen. ’s Avonds zijn we weer uitgenodigd voor het ‘feest’ van de bruiloft. Waar we in Nederland gewend zijn een lekker pilsje te nuttigen en dansje te doen is dat hier anders. Het feest was precies het zelfde als de ochtend. Zitten, eten en praten. Het eten smaakte goed toen we er waren, helaas was het vrijdagochtend vechten om de WC….

Vrijdagmiddag vertrekken we met de goedkoopste Uber/Grab/Go-jack naar Seminyak. Aangezien we met twee Nederlanders, twee Belgen en twee Fransen zijn gegaan hebben we het hele weekend Engels gepraat. We hebben dit weekend weinig cultureels gedaan. ’s Middags bakken aan het zwembad en ’s avonds op stap in Seminyak. La Favela is een enorme club met goede Dj’s en veel westerse mensen. We hebben een gezellig en goedkoop weekendje gehad.

Geldweetjes

·         2 nachten in een chic hotel met ontbijtbuffet & een zwembad kost omgerekend 26 euro.

·         45 minuten met 6 in een taxi kost omgerekend 1.10 euro per persoon.

·         Het gemiddelde goede avondeten kost 70.000 RP (4 euro)

·         Een volle scootertank kost 20.000 RP (1.30)

1. Sylvia Katsman:
    26 februari 2018
    Hoi mannen, leuk jullie verhalen te volgen. Ze zijn zo beeldend geschreven dat ik bijna met jullie meereis. Ik kijk al uit naar de volgende ervaringen. Groetjes en geniet ervan!
  2. Henriëtte:
    27 februari 2018
    Weer zo'n treffend verhaal, en fijn om wat taal tegen te komen :) 'Om swastias toe' klinkt niet zo heel ingewikkeld en de sluitingswoorden al helemaal niet! Veel herhalen blijkbaar. Handig, die geldweetjes. Nu weet ik vooral ook hoe duur mijn week vakantie wel niet was, hahaha!
    Leuk om te lezen over de verschillende klassen. We krijgen een beeld van Slukat (of Selukat, ben je er al uit Richard?) en wat jullie daar gaan doen. Succes!
  3. Marjo:
    1 maart 2018
    Hoi Richard, mooi om via jullie verhalen (en fantastisch filmpje) te kunnen verplaatsen naar Bali. Goed om te lezen hoe jullie integreren, leren en jullie vermaken.
  4. Vincent de Rooij docent ethiek en levo:
    2 maart 2018
    Wat maak je allemaal mee. Een bruiloft... ben benieuwd wat er nog meer op jullie pad komt. Trouwens vanuit welke religie was de bruiloft?
  5. Vincent de Rooij docent ethiek en levo:
    2 maart 2018
    dus er zijn ook lokalen waar geen stoelen staan en je moet zitten op een bamboestok.
    Kan je ook op de grond zitten? Trouwens heerlijk warm daar, betere dan de vrieskou hier. Veel plezier daar.
  6. Françoise:
    2 maart 2018
    Mooi om te lezen! Wat een ervaringen!
  7. Leendert-Jan:
    4 maart 2018
    Leuk om te lezen hoe jullie het hebben. Veel plezier daar!