Dag 3 en 4, 17-2 / 18-2

19 februari 2018 - Gianyar, Indonesië

De eerste nacht in Bali zijn we goed doorgekomen. Het ruime tweepersoonsbed slaapt prima en de airco doet zijn werk goed. Deze zaterdagochtend zijn we gelijk uitgenodigd voor een crematie van een overleden vader van een vriend van iemand die bij het Slukat Learning Center (hier geven we les, volgt later meer informatie over) werkt. Wij vonden het in eerste instantie gek om gelijk naar een crematie te gaan, maar stapten vol goede moed bij onze begeleiders achter op de scooter.

Met de scooter zijn we naar Gianyar gereden, dit is het stadje aan het eind van een lange, kronkelige weg. We kregen een Sarong aangeknoopt en werden verwelkomt in een huis met hindoeïstische uitstraling. In deze ruimte die van binnen naar buiten overliep waren circa 100 mensen aanwezig. U kunt begrijpen dat 30 graden en 100 mensen zorgt voor een kleffe boel, u moest eens (z)weten.

Toen we aankwamen was de ceremonie al in volle gang. Het was prachtig om te zien en er gebeurde van alles (zie de vlog). We werden als gasten onthaalt en werden uitgenodigd om een hapje mee te eten. Jim en ik hadden wel trek dus schoven graag aan bij een vriendelijke mevrouw die het eten verzorgde. Het menu bestond uit gebrande erwten op een stokje, een gevuld ei met sambal, koude rijst en hete kip. Het is gelukt om alles op te eten behalve Richard zijn hete kip, deze bleek namelijk voor Jim die wel van heet eten houdt al te pittig.

Na deze indrukwekkende ceremonie werd het lichaam op een groot altaar naar de verbrandingsplaats gebracht. De hele reis is dit door 20 sterke mannen (wij liepen lekker er achter aan) getild. De kleinzoon van de overleden man zat heel de reis op het lichaam, dit was een aparte gewaarwording. Nadat het lichaam met offers gecremeerd was keerden we terug naar huis.

Die middag heeft Jim de eerste vlog gemonteerd en Richard een heerlijk schoonheidsslaapje gedaan. ’s Avonds kregen we een sim kaart van onze begeleider zodat we overal internet hebben. Rond 21:00 zijn we een hapje gaan eten bij een luxe Beach club in de buurt. Een geslaagde, indrukwekkende en vermoeiende dag.

Zondag werd Richard om 06:00 wakker, in het yoga centrum waar wij verblijven vinden ze het leuk om ’s ochtends vroeg iets door de speakers te knallen. Jim is een betere slaper dus die heeft nog nergens last van gehad. Vandaag stond het regelen van de scooters en het verder ontdekken van het Slukat op ons programma. Nadat we ’s middags zijn gaan pinnen en voor omgerekend 2 euro hebben geluncht gaan we naar het Slukat. We ontmoeten de founder van het Learning Center die ons uitnodigt voor het diner ’s avonds bij hun thuis, erg gezellig. We krijgen onze scooters die middag en touren een rondje richting Gianyar. De scooters hier rijden minimaal 80 km/h dus dit is behoorlijk wennen (binnenkort komt er een tourvlog).

’s Avonds dineren we met de founders van het Slukat, het zijn erg vriendelijke, veelwetende mensen. We ontmoeten hier ook 3 volunteers uit België. Ze zijn erg gezellig en het is fijn om even Nederlands te kunnen praten. We sluiten onze dag af bij de lokale beercorner op het strand. Het is goed wennen hier in Bali.

Groetjes

Vlog: https://www.youtube.com/watch?v=6pLYzHkRgiU

De balimedewerkers.

1. Henriëtte:
    21 februari 2018
    goed wennen... dat geloof ik graag! De tourvlog wel graag met twee handen aan het stuur ;)