De tempel van Ubud, Skygarden in Kuta en de wondere onderwaterwereld van Amed.

7 maart 2018 - Amed Beach, Indonesië

Te beginnen bij de meest indrukwekkende tempel die ik in mijn leven heb gezien, oke, het is de eerste echte tempel die ik in mijn leven zie maar dit doet weinig aan het feit af. Ik ging er in mijn onwetendheid vanuit dat een tempel een gebouw is net als een kerk of moskee. Een Hindoeïstische tempel is veel meer dan dat. We moesten eerst een prachtige toeristen Sarong aan om binnen te kunnen komen. Toen we ons op heilige grond begaven moesten we vele kleine trapjes af om op het gebied te komen met het heilige water. Hier stonden 8 beelden van vrouwen waaruit 'heilig' water in een meertje stroomde. Hierna bezochten we een heilige grot waar het 40 graden was en de luchtkwaliteit gelijk stond aan het roken van een pakje zware shag per dag. Na 2 minuten zijn we de 'Zware van Nelle grot' ontvlucht naar een prachtig natuurgebied achter het heilige water. In dit gebied waren meerdere watervallen, metershoge bomen met grote wortels die boven de grond groeiden, prachtig om te zien. Naast de lokale mensen die kokosnoten aan ons wilde verkopen was het een rustgevende ervaring.

Na onze rustgevende ervaring in de ochtend zijn we 's avonds naar Skygarden in Kuta vertrokken. Skygarden is de bekendste club in Bali en staat op nummer 88 van de beste clubs in de wereld. Na een keer entree betaald te hebben konden we gelijk aan het buffet aanschuiven. Als echte zuiderling van Nederland wil je dan toch je entreegeld eruit halen en heb je na een uur teveel gegeten. Naast overvloedig was het gelukkig ook erg lekker. Tot 21:00 zaten ook de drankjes in deze prijs dus de lokale cocktails en 'Vodka Redbull' kon vaak worden aangevuld voor onze groep. Nadat we bij waren gekomen van het eten begon de echte stapavond. Dit was een geweldige, gezellige ervaring. Goede deejays, leuke mensen en koude drankjes, dit heeft verder geen uitleg nodig.

Het toetje van deze leuke ervaring moet nog komen...

Het weekend, vrijdag zijn we met 4 Fransen en 1 Belg (begin van een slechte mop?) naar Amed vertrokken. Amed is een dorp in het noorden van Bali, een dorp dat bestaat uit twee lange straten en heeft meer hotels dan stenen in de weg. De eerste avond hebben we rustig op onze hotelkamer onder het genot van een Bintang uitgezocht hoe we gingen snorkelen de dag erna. Zaterdag zijn we met een taxi naar het strand gegaan en begonnen we aan ons snorkelavontuur. Het begon helaas minder leuk dan verwacht. Dit kwam door de vele kleine kwalletjes waarvan de steek netjes gezegd naar voelde. Nadat we een uur hadden gewacht op onze ligbedjes probeerden we het nog een keer. Gelukkig waren er dit keer geen kwallen meer te vinden en was het water prachtig helder.

Onderwater ging er een wereld voor mij open. De meeste vissen die ik tot nu toe heb gezien heten kibbeling en lekkerbek, en dit zijn niet eens echte vissen. We zagen zeker 50 verschillende vissen deze middag. Van regenboogvissen tot felblauwe zeesterren, alles kwam voorbij. In het midden van het water voor ons stond een rode vlag. Onder deze rode vlag was een tempel die vroeger droog lag maar nu door de zee was overgenomen. Het kolossale koraal wat er naast groeit is erg mooi om te zien.

Na deze indrukwekkende ervaring gaan we voldaan terug naar het hotel. 's Avonds eten we een van de vele vissen die we gezien hebben als diner. Zondag relaxen we wat aan het zwembad en vertrekken weer terug naar onze thuisbasis bij het Slukat Learning Center.