Onderzoeksdeadline, waterpark en de laatste week.

2 juni 2018 - Gianyar, Indonesië

Afgelopen maandag 28 mei stond de deadline voor het onderzoek van Jim en mij. Zo als al eerder verteld gaat ons onderzoek over het verhogen van het zelfvertrouwen van de Balinese leerlingen. Ons onderzoek is gebaseerd op interviews en observaties omdat zelfvertrouwen moeilijk te meten is. We hebben ons onderzoek kunnen afsluiten met een mooie conclusie en aanbeveling voor het leercentrum waar we les hebben gegeven. Voor a.s. maandag 5 juni moeten we onze reflectie, stageopdrachten en waarderingsformulieren nog inleveren, gelukkig zijn we hier al een eindje mee op weg. Als alles goed is mogen we ons onderzoek eind juni presenteren op de HZ om onze buitenlandstage af te ronden.

De afgelopen week waren wij vrij van les geven omdat er een Hindoeïstische ceremonie gaande was. Deze ceremonie duurde de hele week. Het was een ceremonie om de goden te bedanken voor de goede oogsten en te bidden voor aanstaande oogsten. Wij hebben hier weinig van mee gekregen omdat we er voor gekozen hebben om onze vrije dagen in Uluwatu te besteden. In Uluwatu hebben we weinig lekker uitgerust en woensdag zijn we naar het beste waterpark van Azië geweest. Ik was hier al eens geweest, Jim nog niet. Omdat het onze laatste week was ging ik graag nog een keer. Het was net als de eerste keer een erg geslaagde dag.

Maandag begint onze laatste week. Het is ook een week die anders is dan andere weken omdat ze de jaarlijkse plaatsingstoetsen afnemen. Deze toetsen moeten wij zelf maken. De toetsen gaan over Engels spreken, luisteren, schrijven en lezen. Gelukkig kunnen wij via examenblad oude mavo/havo examens gebruiken en hoeven we niet alles zelf te bedenken. Voordat de toetsen beginnen hebben we nog tijd om souvenirs te kopen, afscheid te nemen van plekjes waar we veel kwamen en mensen die we veel zagen de afgelopen tijd. Dinsdagmiddag is onze afscheidsceremonie op het leercentrum. Dinsdagavond de laatste keer voetballen. Woensdagavond zijn we uitgenodigd bij Opit om nog wat veilig gestookte Arak te nuttigen (goed voor de maag in het vliegtuig). Donderdag rond het middaguur verlaten we het leercentrum naar het vliegveld om vervolgens ’s avonds naar het thuisfront te vertrekken. Nog een paar dagen genieten van deze geweldige ervaring!