Onderzoek, verhoogd dreigingsrisico en plannen.

17 mei 2018 - Gianyar, Indonesië

Jim en ik zijn druk bezig met de afronding van ons onderzoek. Naast de leuke weekenden weg, de dagtripjes en de gezellig feestavonden moeten we hier ook nog nuttig werk verrichten. Op het learning centrum waar we les geven voeren we ook een onderzoek uit. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van het zelfvertrouwen van de leerlingen. Het zelfvertrouwen van de leerlingen in Bali ligt soms erg laag. Dit komt vaak doordat ze geen fouten durven te maken of niet durven te spreken. Jim en ik proberen een aanbeveling te creëren voor de aankomende leraren op het Slukat. Deze aanbeveling is gebaseerd op een observatie van de leerling met een laag zelfvertrouwen. Na deze observatie voeren we een interview uit met de desbetreffende leraar om die zo goed mogelijk te laten om gaan met deze leerling.

Dit onderzoek moeten wij aan het eind van deze maand inleveren dus er moet nog serieus wat gewerkt worden. Dit valt niet altijd mee als het buiten 35 graden met een stralende zon is…

Gisteren kreeg ik een aantal berichtjes of wij in Bali iets merkten van het verhoogde dreigingsrisico. Eerlijk gezegd moest ik eerst even NOS raadplegen om te weten waarom de dreiging er is. Java (waar de aanslagen waren) is het westelijke eiland naast Bali. In Java is een mengeling van culturen, Christelijk, Hindoeïsme en overgroot deel Islam. De vaste medewerkers van Slukat vertelden ons dat deze mengeling van geloven niet altijd goed samen door een deur kunnen. In Bali is de bevolking voor meer dan 95% Hindoeïstisch, een vredelievender volk heb ik nog niet meegemaakt. De kans dat Nederland naar het WK gaat in Rusland is in mijn ogen groter dan narigheid in Bali.

De laatste drie weken op dit paradijs zijn deze week ingegaan. Ik beleef deze weken met een dubbel gevoel. Ik wil hier absoluut nog niet weg, maar het zien van vrienden en familie in Nederland geeft ook wel weer een mooi vooruitzicht. We hebben nog een dag naar een dierentuin, een week vakantie (Lovina & Uluwatu) en een aantal dagen relaxen in de planning. Nog even genieten voordat we weer op het vliegtuig stappen :(